Hedef kitle, bir kurumun iletmek istediği mesaj, satmak
istediği mal ya da hizmetin ulaştırılmak istendiği kişi ya da gruplardır. Hiçbir
kurumun, hedef kitlesini belirlemeden ya da önemsemeden başarılı olamayacağı
düşünüldüğünde, hedef kitleyi belirlemek ve uygun iletişim stratejileri
geliştirmek kurumun rakipleri arasından hızla sıyrılabilmesi ve varlığının
tehlikeye girmemesi açısından oldukça önemlidir. Hedef kitleler; firmaların
faaliyet gösterdikleri sektöre, ürünün çeşidine, fiyat politikalarına, mağazaların
bulunduğu konuma ya da o an oluşturulan projenin içeriğine bağlı olarak
farklılık gösterebilir. Hedef kitleler genel olarak iç ve dış hedef kitle olmak
üzere iki gruba ayrılır. Gelin bu hedef kitleleri ve uygulanabilecek iletişim
stratejilerini yakından inceleyelim.
1)
İç
Hedef Kitleler
A -Çalışanlar: İşverenler; ücret, çalışma
koşulları, iş güvenliği, alınan kararlara katılım politikalarını en doğru şekilde
uygulamalıdırlar.Kurumlar çalışanlarına değer verip, aidiyet duygusunu
güçlendirdikçe kurumsallaşmaya yatırım yapmış olurlar.
B -Ortaklar: İşletmeler, ortaklarına güvenini sorgulatan davranışlardan kaçınmalı ve aralarındaki iletişimin sürekliliği kurumsal iletişim birimi tarafından yürütülmelidir.
C -Dağıtıcılar: Mal üretimi yapan bir firmaysanız, ürettiklerinizin sorunsuz bir şekilde tüketiciye ulaşması gerekir. Kendi dağıtım
şirketiyle çalışan firmaların dağıtım filosunda görev alanlar, firma hakkında
birçok bilgiye sahiptir ve buna uygun davranışlar gerçekleştirilen. Ancak
dağıtım hizmetinin dışarıdan alınması ile bu durum farklılık
gösterecektir.
D -Sendikalar: Sendikalar, işverenle çalışan arasındaki iletişimi, çalışanlar adına yürüten kurumlardır. İşletmelerin, önemli bir iç hedef kitle olan çalışanlarla iyi ilişkiler içinde olması, yine önemli bir iç hedef kitle olan sendikalarla da iyi ilişkiler içinde olmasını sağlayabilir.Bir anlaşmazlık gerçekleştiği durumlarda ise bunun medyaya yansımadan çözülerek sendikalarla uzlaşılması kurum imajı açısından önemlidir.
2) Dış Hedef Kitleler
A -Müşteri/Potansiyel Müşteri/Tüketici: Bir marka, varlığını sürdürebilmek için müşteri odaklı
çalışmalıdır. Yani, bir gelenek haline gelen “Müşteri velinimetimizdir” anlayışı
benimsenmelidir.
B -Rakipler: Rakiplerle sürekli bir iletişim halinde olunmalı ve aynı sektörde çalışan kurumlar, yeri geldiğinde ortak çıkarları korumalıdırlar.
C -Tedarikçiler: İşletmeler, gücüne ve ham maddesine muhtaç olduğu tedarikçileriyle iyi ilişkiler kurmak zorundadır.Tedarikçilerin emeğinin karşılığı verilmeli, sürekli iletişim halinde olunmalı, zor durumda olduklarında maddi ve manevi destek verilmeli, bireysel ve kurumsal gelişimleri için eğitim verilmeli ve firmanın avantajlarından yararlanmalıdırlar.
D -Toplumsal Çevre: Toplumsal çevre, kuruluşun bulunduğu lokasyondaki kuruluş, aile kısacası o çevredeki herkesdir.Toplumsal çevreyle kurulan ilişkiler, kurumun imajı açısından önemlidir.
E -Finans piyasası: Yatırım yapmak, işini büyütmek ya da yapılanmak isteyen kurumların ihtiyaç duydukları krediyi alabilmeleri için bankalar, katılım bankaları ve faktoring kurumlarıyla iyi ilişkiler içinde olunmalıdır.
F -Medya: Kurumlar medyayla sürekli
iyi ilişkiler içinde olarak, medyayı topluma ulaşılabilecek en etkin araç olarak
görmelidirler.
G -Kanaat Önderler: Geleneksel anlamda kanaat önderleri; söyledikleri ve yaptıklarıyla rol model olabilen, insanlar tarafından sevilen ve saygı duyulan, siyasetçi, din adamı, sporcu, sanatçı gibi çeşitli meslek gruplarından olan kişilerdir. Bunların dışındaki kanaat önderleri, bu özelliklere sahip olmayan ancak popüler kültürün sunduğu, medyada görünür olduğu için kitleleri etkileyebilen insanlar da olabilir. Herhangi bir sorunun çözümünde, duyarlılık beklenen konularda ya da kurumun bir etkinliğinde kanaat önderlerinin yer alması etkileyici bir durum olacaktır.
Bu
detaylı incelemeden sonra “herkes hedef kitleymiş” gibi düşünebilirsiniz ancak
yukarıda da bahsedildiği gibi tüm bu hedef kitleler birçok değişkene göre
farklılık gösterebilir. Hedef kitleyi doğru belirlemek çok önemlidir. Doğru
belirlenmiş bir hedef kitle ile firmalar ticari faaliyetlerini geliştirerek
önemli ölçüde başarı elde etme fırsatı yakalayabilirler. Hedef kitleyi doğru
belirlemek kadar, onlara doğru kanallardan ulaşmak da büyük önem taşır. Doğru
kanallardan ulaşım sağlandığında ürün ya da hizmet hakkında farkındalıklar ve
marka bilinirliği artar.
Rekabetin
git gide arttığı bir zamanda olduğumuzdan dolayı halkla
ilişkiler, reklam, pazarlama yani kısacası hangi türde bir iletişim faaliyeti
yürütürsek yürütelim, bu çalışmaya başlamadan önce ve başladıktan sonra da her
adımda hedef kitleyi net bir şekilde belirleyerek onlara uygun strateji ve
adımlarla ilerlenme sağlanmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder